"Waarom heb je eigenlijk muziek?" Een vraag die vrijwel altijd aan het begin van het jaar gesteld wordt door vmbo'ers in de eerste klas. En terecht! Muziek is niet voor niets één van de belangrijkste vakken. Toen ik docent muziek werd, ontdekte ik hoe belangrijk pedagogiek is.
Het meest uitdagende vak dat ik ken uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs, is muziek, zeker op een vmbo-school waar de leerlingen in dit vak geen examen kunnen doen. Met frisse tegenzin starten ze doorgaans het eerste - en enige - jaar. En heerlijk is het dan dat de jongens uit twee kader na een enkele week komen vragen waarom zij geen muziek hebben!
Ja, het klopt dat ze minder huiswerk hebben en heel weinig so's of repetities. Maar ik weer ook zeker dat ze in mijn lessen gemiddeld meer actief waren dan bij andere vakken!
Geen noten leren maar samenwerken
Leren noten lezen vind ik voor de basis- en kaderleerlingen niet zo belangrijk. Met goeie oren kun je heel veel melodieën leren! En met een beetje 'harken' ken je ook al snel een stuk of vier akkoorden. Iedere vmbo'er leert bij mij in de muziekles wel hoe belangrijk samenwerken is! En dat doen we vanaf de allereerste les. Stilletjes een plattegrond maken en de schoolregels doornemen is niet nodig. Veel belangrijker is die waarom-vraag. Aan het eind van de eerste les kan ik 'm beantwoorden: bij muziek leer je samenwerken (en nog veel meer).
En daarom werd de muziekles voor de leerlingen altijd een feest.