
In de problemen
Afgelopen tijd heb ik met twee leerlingen intensieve gesprekken gevoerd. Beide jongens staan er niet zo goed voor. De ene, havo 5, hikt tegen zijn diploma aan - natuurlijk hoop ik dat hij het haalt! - ; de andere, vmbo 3, maakt een grote kans om dit jaar over te moeten doen. Als mentor vraag ik me rond die gesprekken af wat ik er nog aan kan doen. Maar ook hoe deze problemen zijn ontstaan. En met dat woord 'problemen' raken we gelijk een begrip dat we tot de 21e-eeuwse-vaardigheden moeten rekenen: "probleemoplossend vermogen". 10 april 2021 Lees verder
Het mondeling Nederlands
Ik weet zeker dat ze niet verwachten dat ik hen een compliment geef. En dan zitten we gelijk in de kern van het probleem. Waarom zou een docent een blog schrijven over een klas? Natuurlijk zijn er ook in deze klas leerlingen die denken: "Doe maar niet; ik heb geen interesse in publiciteit." En toch komt dan die vraag naar me toe waar het blog blijft over hen. 2 maart 2021 Lees verder
Lodewijk Asscher komt op voor refo-scholen
In Trouw van 14 november 2020 stond een interessant interview met Lodewijk Asscher, voorman van de PvdA, in reactie op de commotie rond de vrijheid van onderwijs. Asschers uitlatingen zijn niet interessant vanuit zijn visie; het is al jaren bekend dat de PvdA voor een acceptatieplicht is. De argumentatie van Asscher is bijzonder, en daarom is dit interview de moeite waard. Ik maak een samenvatting op basis van zijn overtuiging en de genoemde argumenten. 15 november 2020 Lees verder
Algoritmes discrimineren niet
Amnesty International, die opkomt voor de naleving van mensenrechten, kondigde onlangs een nieuwe actie aan met de oproep: "Kom in actie tegen discrimerende algoritmes". Alweer die mooie vakterm: algoritmes... Is het waar dat algoritmes kunnen discrimineren? 12 oktober 2020 Lees verder
Publiek? De les van corona
Dat de corona-crisis de ontwikkeling van de ict-mogelijkheden versterkt, weten we ondertussen wel - Zoom en Teams zijn gangbare begrippen geworden. Een incident rond een docent filosofie van de Haagse Hogeschool wijst ons erop dat de grens tussen publiek en niet-publiek ook weer relevant is. 22 september 2020 Lees verder
De onkunde van het algoritme
Wanneer een prominent politica een vakterm uit de informatica gebruikt, zit ik rechtop. Is het woord "algoritme" ondertussen algemeen gangbaar? Of roept Mona Keijzer iets dat ver van de context staat? Over hoe ICT-woorden in de samenleving functioneren. 31 augustus 2020 Lees verder
Neerslagtekort: van data naar informatie
Bij het vak informatica is de relatie tussen data (gegevens) en informatie (structuur en betekenis) belangrijk. Dat er behoefte is om data te interpreteren, kan iedereen begrijpen, maar wat moet je met labels die iets anders suggereren dan de data zeggen? Een voorbeeld aan het hand van het begrip neerslagtekort. 17 augustus 2020 Lees verder
Een nieuw blog sinds jaren
Een vernieuwde website vraagt natuurlijk ook om een nieuw blog. Sinds januari 2017 is er op mijn website geen inspirerend stukje meer verschenen. Dat was niet omdat ik niets inspirerends meer meemaakte, maar eigenlijk alleen omdat de website te oud was om iets actueels te doen. Dat is nu verleden tijd. 3 augustus 2020 Lees verder
Kapsalon bij de Döner Company
Een actief treinreiziger kent hoogstwaarschijnlijk de Döner company wel. Op vrijwel alle grote stations is het aanbod van eetbare dingen van de Döner company een prettige aanvulling op het assortiment van De Kiosk. Maar waar bereiden ze voor je de beste Kapsalon? 10 januari 2017 Lees verder
Studeren
Op 1 september heb ik een schakelaar omgezet. Na 25 docent in het voortgezet onderwijs ben ik weer gaan studeren. Het is de bedoeling dat ik over 2 jaar een bevoegd muziekdocent bent. In de tussentijd ga ik me zowel persoonlijk als pedagogisch-didactisch verder ontwikkelen. Tenminste, dat is de bedoeling. 13 september 2016 Lees verder
Kanttekeningen bij rapportenvergadering
Vanmiddag hadden we rapportenvergadering op de locatie Enschede van het Greijdanus College, een locatie waar ik voor de tweede keer als invaller werk. Voordat de vergadering over 3A begon, hadden we in de personeelskamer een gesprekje, aangekaart door Ria. De kernvraag was: welke cijfers geef je en hoe verhouden de cijfers zich tot de normen om over te gaan. En dat raakt een cruciaal punt van het voortgezet onderwijs. 19 april 2016 Lees verder
Gepersonaliseerd leren - differentiatie
Als je opgroeit in een onderwijssysteem waar het leerstofjaarklassensysteem de norm is, dan is de roep om meer differentiatie in de les een uitdaging. Natuurlijk wil je elke leerling de mooiste leerervaring bieden die past bij zijn of haar persoonlijkheid. En even natuurlijk zoek je als docent in het voortgezet onderwijs naar afwisseling in werkvorming zodat deze aansluiten bij de competenties van de individuele leerling. 9 februari 2016 Lees verder
Invallen als docent
Elke invalklus in het onderwijs betekent een nieuw begin. Nieuwe leerlingen, een nieuwe school met nieuwe afspraken en speerpunten. Waar legt deze school de accenten en hoe is het gedrag van de leerlingen? Omdat het grootste deel van de invalklussen gaat om een plotselinge vacature doordat een collega ziek wordt, zwangerschapsverlof opneemt of onvoorzien toch vertrekt, staan de leerlingen regelmatig vrij sceptisch tegenover de volgende docent die hen les komt geven. 5 januari 2016 Lees verder