Mijn blog - een overzicht

"We nemen hen niets kwalijk"

Phishing is een serieus onderwerp en dan moet je daar niet nonchalant over zijn. Als een wethouder zegt: "De medewerkers zijn er goed ziek van, maar we nemen hen niets kwalijk." dan vraag ik die bestuurder: "Doen jullie dan ook niet moeilijk over een verkeersboete van een ambtenaar met de dienstauto van de gemeente?" Je maakt als medewerker van een bedrijf over overheidsinstelling gewoon een fout als je 'slachtoffer' wordt van CEO-fraude... 22 september 2023 Lees verder


Onderwijskwaliteit

Wanneer is een school een goede school? Het antwoord op deze vraag hangt af van het perspectief: aan wie stel je hem? Ouders van leerlingen in groep 8 kijken anders naar een middelbare school dan de leerlingen die er al enkele jaren rondlopen. We kunnen de vraag ook versmallen: hoe beoordeelt de onderwijsinspectie de onderwijskwaliteit van een school? Dan kom je bij allerlei meetinstrumenten en getallen die langs het onderzoekskader gelegd worden. Zo tegen het eind van het schooljaar versmal ik nog even verder: hoe kijk ik terug op het afgelopen jaar? Was het goed? 17 juli 2023 Lees verder


Google en God

Deze week is het thema van de openingskwartieren bij ons op school: God kent je. Op dinsdag had ik de informaticagroep van vwo-6 tijdens het openingskwartier: 11 leerlingen die het geen probleem vinden om over andere dingen te praten dan over het vak. En plotseling schoot mij een vraag te binnen die iemand mij stelde: "Hoe kan God alles weten?" Vrij impulsief antwoordde ik toen: "Google weet ook bijna alles. Kan God het dan niet?" Dat was het uitgangspunt voor het gesprek in deze inspirerende groep. 14 september 2022 Lees verder


Terschelling TV 5 jaar

Deze maand bestaat Terschelling TV 5 jaar en dat verdient naar mijn mening wat extra aandacht. Het is een prestatie dat een lokale omroep elke week een 'uitzending' online zet, vooral omdat het in de eerste plaats vrijwilligerswerk is. Een kleine kennismaking. 22 augustus 2022 Lees verder


Zonnepanelen en segregatie

Tegenwoordig is het vrij normaal dat je bewust met energie omgaat. Als je een eigen huis hebt, oriënteer je je natuurlijk op de mogelijkheid van het plaatsen van zonnepanelen. Ik ben daar ook mee aan de slag geweest. Toen ontdekte ik een item dat ook voor mij als docent informatica heel interessant is. De kernvraag daarbij is: hoe vertaal je data naar informatie. 17 december 2021 Lees verder


De leerling centraal?

Vorige week maandag was ik bij een sessie van de werkgevers en werknemers over het zogenaamde flankerend traject: er is behoefte om in een brede samenwerking te zoeken naar nieuwe wegen met betrekking tot het taakbeleid en de werkdruk in het onderwijs. Dat is een streven dat brede ondersteuning verdient! Daarom was ik op 13 september in het Leerhotel in Amersfoort. In de gesprekken die we voerden klonk heel vaak dat we in het onderwijs 'de leerling centraal' moeten stellen. In eerste instantie leek het dat we het daar allemaal over eens zijn, ondertussen vraag ik me af of dat wel zo is... 21 september 2021 Lees verder


Waarom geen Wordpress?

Begin juni publiceerde Trouw het resultaat van een onderzoek over de veiligheid van overheidswebsites. In dit artikel werd Wordpress regelmatig genoemd; Wordpress is nu eenmaal in Nederland het meest gebruikte content management systeem (CMS) voor kleinere websites. Tijd om eens in te gaan op de vraag of je Wordpress zou moeten gebruiken voor je website. 20 augustus 2021 Lees verder


Lof voor de vakkenvuller

Op 15 april volgde ik in het kader van mijn LOF-project "ICT leeft in ieder dorp" een verdiepende workshop over het thema "De leerling aan het stuur". Het is een enorm actueel thema: verantwoordelijkheid voor de leerling betekent toch automatisch ook zoiets als keuzevrijheid? Tijdens deze workshop dacht ik aan één van mijn leerlingen, een meisje in havo 5 dat ik Nederlands geef. Kort gezegd: als vakkenvuller ben je beter af. 10 mei 2021 Lees verder


In de problemen

Afgelopen tijd heb ik met twee leerlingen intensieve gesprekken gevoerd. Beide jongens staan er niet zo goed voor. De ene, havo 5, hikt tegen zijn diploma aan - natuurlijk hoop ik dat hij het haalt! - ; de andere, vmbo 3, maakt een grote kans om dit jaar over te moeten doen. Als mentor vraag ik me rond die gesprekken af wat ik er nog aan kan doen. Maar ook hoe deze problemen zijn ontstaan. En met dat woord 'problemen' raken we gelijk een begrip dat we tot de 21e-eeuwse-vaardigheden moeten rekenen: "probleemoplossend vermogen". 10 april 2021 Lees verder


Het mondeling Nederlands

Ik weet zeker dat ze niet verwachten dat ik hen een compliment geef. En dan zitten we gelijk in de kern van het probleem. Waarom zou een docent een blog schrijven over een klas? Natuurlijk zijn er ook in deze klas leerlingen die denken: "Doe maar niet; ik heb geen interesse in publiciteit." En toch komt dan die vraag naar me toe waar het blog blijft over hen. 2 maart 2021 Lees verder


Lodewijk Asscher komt op voor refo-scholen

In Trouw van 14 november 2020 stond een interessant interview met Lodewijk Asscher, voorman van de PvdA, in reactie op de commotie rond de vrijheid van onderwijs. Asschers uitlatingen zijn niet interessant vanuit zijn visie; het is al jaren bekend dat de PvdA voor een acceptatieplicht is. De argumentatie van Asscher is bijzonder, en daarom is dit interview de moeite waard. Ik maak een samenvatting op basis van zijn overtuiging en de genoemde argumenten. 15 november 2020 Lees verder


Algoritmes discrimineren niet

Amnesty International, die opkomt voor de naleving van mensenrechten, kondigde onlangs een nieuwe actie aan met de oproep: "Kom in actie tegen discrimerende algoritmes". Alweer die mooie vakterm: algoritmes... Is het waar dat algoritmes kunnen discrimineren? 12 oktober 2020 Lees verder


Publiek? De les van corona

Dat de corona-crisis de ontwikkeling van de ict-mogelijkheden versterkt, weten we ondertussen wel - Zoom en Teams zijn gangbare begrippen geworden. Een incident rond een docent filosofie van de Haagse Hogeschool wijst ons erop dat de grens tussen publiek en niet-publiek ook weer relevant is. 22 september 2020 Lees verder


De onkunde van het algoritme

Wanneer een prominent politica een vakterm uit de informatica gebruikt, zit ik rechtop. Is het woord "algoritme" ondertussen algemeen gangbaar? Of roept Mona Keijzer iets dat ver van de context staat? Over hoe ICT-woorden in de samenleving functioneren. 31 augustus 2020 Lees verder


Neerslagtekort: van data naar informatie

Bij het vak informatica is de relatie tussen data (gegevens) en informatie (structuur en betekenis) belangrijk. Dat er behoefte is om data te interpreteren, kan iedereen begrijpen, maar wat moet je met labels die iets anders suggereren dan de data zeggen? Een voorbeeld aan het hand van het begrip neerslagtekort. 17 augustus 2020 Lees verder


Een nieuw blog sinds jaren

Een vernieuwde website vraagt natuurlijk ook om een nieuw blog. Sinds januari 2017 is er op mijn website geen inspirerend stukje meer verschenen. Dat was niet omdat ik niets inspirerends meer meemaakte, maar eigenlijk alleen omdat de website te oud was om iets actueels te doen. Dat is nu verleden tijd. 3 augustus 2020 Lees verder


Kapsalon bij de Döner Company

Een actief treinreiziger kent hoogstwaarschijnlijk de Döner company wel. Op vrijwel alle grote stations is het aanbod van eetbare dingen van de Döner company een prettige aanvulling op het assortiment van De Kiosk. Maar waar bereiden ze voor je de beste Kapsalon? 10 januari 2017 Lees verder


Studeren

Op 1 september heb ik een schakelaar omgezet. Na 25 docent in het voortgezet onderwijs ben ik weer gaan studeren. Het is de bedoeling dat ik over 2 jaar een bevoegd muziekdocent bent. In de tussentijd ga ik me zowel persoonlijk als pedagogisch-didactisch verder ontwikkelen. Tenminste, dat is de bedoeling. 13 september 2016 Lees verder


Kanttekeningen bij rapportenvergadering

Vanmiddag hadden we rapportenvergadering op de locatie Enschede van het Greijdanus College, een locatie waar ik voor de tweede keer als invaller werk. Voordat de vergadering over 3A begon, hadden we in de personeelskamer een gesprekje, aangekaart door Ria. De kernvraag was: welke cijfers geef je en hoe verhouden de cijfers zich tot de normen om over te gaan. En dat raakt een cruciaal punt van het voortgezet onderwijs. 19 april 2016 Lees verder


Gepersonaliseerd leren - differentiatie

Als je opgroeit in een onderwijssysteem waar het leerstofjaarklassensysteem de norm is, dan is de roep om meer differentiatie in de les een uitdaging. Natuurlijk wil je elke leerling de mooiste leerervaring bieden die past bij zijn of haar persoonlijkheid. En even natuurlijk zoek je als docent in het voortgezet onderwijs naar afwisseling in werkvorming zodat deze aansluiten bij de competenties van de individuele leerling. 9 februari 2016 Lees verder


Invallen als docent

Elke invalklus in het onderwijs betekent een nieuw begin. Nieuwe leerlingen, een nieuwe school met nieuwe afspraken en speerpunten. Waar legt deze school de accenten en hoe is het gedrag van de leerlingen? Omdat het grootste deel van de invalklussen gaat om een plotselinge vacature doordat een collega ziek wordt, zwangerschapsverlof opneemt of onvoorzien toch vertrekt, staan de leerlingen regelmatig vrij sceptisch tegenover de volgende docent die hen les komt geven. 5 januari 2016 Lees verder